PONOĆNI KONCERTI: Astrud Gilberto
Written by Bruškin Radio on June 12, 2023
Prije nekoliko dana, naš svijet je napustila čuvena bossa nova i samba muzičarka i pjevačica Astrud Gilberto. Sa doživljene 83 godine živote prošla je čitav put u muzici i životu, i dobra je prilika da se u “Ponoćnim Koncertima” prisjetimo njenih koncertnih snimaka sa turneja sa Joao Gilbertom i Stan Getz-om iz New Yorka (1964. i 1965.) kao i sa Berlinskog Jazz Festivala iz 1966, koji zvuče kao da su svirani juče, venvremenski! Uz muziku koju slušamo, podsjetimo se priče o njenom životu, kao primjera šta su u stvari bile šezdesete. Bile su borba!
Astrud Gilberto nije bila samo djevojska sa plaže Ipanema u Rio De Janeiru, kako asocira naziv njene najpoznatije numere, bila je puno više od toga. Drugačija ikona šezdesetih, koja nije vrištala bluz, niti je imala ambicije da sipa LSD u gradski vodovod, bilo kojeg grada. Ali, njen sanjivi, šaputavi, glas, specifična emocija, jedni su od najvrijednijih dokaza suštine šezdesetih godina, a ta suština bila je uporna i mukotrpna borba za slobodu i svoj glas. Takav je bio i život Astrud Gilberto.
Rođena kao Astrud Evangelina Weinert, zapravo u brazilskoj državi Bahia od oca njemačkog porijekla, profesora jezika, i brazilske majke, vrlo brzo se seli u Rio, pa je doživljaj plaže Ipanema ipak ličan.
U ranim dvadestim godinama udaje se za jazz muzičara Joao Gilberta sa kojim započinje karijeru. I upravo u studisjkom snimanju sa čuvenim Stan Getzom, gdje ni Getz ni Joao nisu mogli dočarati pomuinjanu numeru, Astrud je svojom interpretacijom udahnula život ( u verzijama i na Portugalskom i na Engleskom ) i stvorila hit koji je prodat u milionima. Da, milione je zaradio Stan Getz, i diskografi, a Astrud je bila plaćena na studijsku izvedbu 120 dolara. Takav je bio položaj žena u dominantno muškoj muzičkoj industriji. Uslijedile su turneje, novi hitovi, nastupi i putovanja sa malim sinom, i vrlo brzo doći će do razvoda zbog nevjerstva supruga Joao-a, i još teže faze, iz finansijske potrebe, turneja sa bendom Stan Getza, koji ju je uprkos svojoj slavi i položaju na sceni tretirao bijedno, nasilno i manipulativno.
Dug put je od Astrud Gilberto načinio samosvojnu ženu i muzičarku, koja je priznata za svoje zasluge i čije pjesme nismo slušali ni zbog čijeg aranžmana, već isključivo zbog glasa, koji je napokon postao priznat i u rodnom Brazilu, zemlji koja ju je takođe godinama ignorisala.
Astrud Gilberto imala je periode dugog izbivanja sa scene, koja bi je emotivno i mentalno i scrpila, ali i brojne povratke i aktivnosti tokom 80tih, 90tih i na dalje. Preminula je tiho, u svom domu na Floridi, u 83. godinu, a o njenom zdravlju su se brinuli sinovi.
Pored prioznanja koja su slijedila, najveći dokaz vanvremenske dimenzije, je naravno muzika, koja ne smije biti zaposltavljena, i koncerti, koej ne smijemo zaboraviti. Zato ih slušamo, i sjećamo se Astrud Gilberto.
“Ponoćni Koncerti” su na programu svakod dana od ponoći. Svaki koncert emituje se od ponedjeljka tokom čitave sedmice. Uređuje i piše : Tomislav Žegura.