KUPEK 271, Vučje vreme Saše ilića

Written by on April 12, 2021

Dok neki romantizuju “Porodicu” drugi su je preživljavali, a neki čak nisu uspjeli ni to. Kako je “Porodicu” preživljavao Saša Ilić i likovi u njegovom romanu “Pas i kontrabas” možete slušati u arhivskom KUPEK izdanju, inače 271. po redu i to večeras od 21 h!

A taj “Pas i kontrabas” omogućio je Filipu da udahne i zaroni u život jer je sve do momenta upoznavanja dr. Julijusa bilo je puko preživljavanje i bježanje od traume. I ne samo njemu već čitavoj grupi veterana koje je država Srbija odvela u rat, a zatim ih smjestila u psihijatrijsku ustanovu, nad njima vršila opite a sve kako bi zaboravili i potisnuli traumu koju nose. A to je tempirana bomba.

Piše: Dejan Kožul

“Povratak velikoj naraciji”? Tako opisuju roman “Pas i kontrabas”, Saše Ilića. Ne znam šta to znači. Zaista. Kad su se dobro romani otklonili od naracije da bi ovo bio povratak? Ali, dobro. Valjda to tako ide. Kad se roman nagradi “NIN-om” onda valja naći i način kako to opravdati pred življem, ili preciznije kako predstaviti roman življu pa odatle valja “povratak velikoj naraciji”. Zvuči ozbiljno i zvuči dovoljno dobro za laike da kažu: “Aha! Pa, to onda zaslužuje NIN-a”.

Zaslužuje. Jašta. Ali ne zbog “povratka velikoj naraciji”.

Ispričat će vam Saša jednu anegdotu. A siguran sam da ih ima mnogo nakon što je dobio nagradu. Uglavnom, prilazi mu žena koja je pročitala knjigu koja ima jednu zamjerku u ovoj “velikoj naraciji”. Smeta joj politika u knjizi, posebno spominjanje Slobodana Miloševića, Mirjane Marković i serije “Srećni ljudi”.

“Na ogromnom stolu stajao je samo telefon sa faksom. Sa TV-a dopirala je najavna špica serije “Srećni ljudi”. Napolju je vučje vreme, pevao je glas Bobe Stefanovića, a on, Julius, dobro je znao da to više nije napolju, već da je on sam duboko u toj noći, čije se središte nalazilo u toj rezidencijalnoj vili.”

Crni vrh, srce tame. Poslednji krug Danteovog pakla. Akteri te poslednje epizode bili su upravo Slobodan Milošević i Mirjana Marković, a u toj epizodi genocid u Srebrenici prolazio je tek kao jedan dobro izrežirani segment. Čak ni neprijatan za bračni par. Ili se bar tako činilo.

Ali bio je to ključan trenutak. Ključan za mnogo štošta, a za sam roman posebno jer to je trenutak koji u psihijatrijsku ustanovu kao pacijenta šalje doktora, istog onog koji je doveden na silu da riješi pitanje osipa Mirjane Marković, a koji kad ubode u suštinu problema, tadašnje prve dame, zbog kog se odlaže proslava rođendana JUL-a, završava u Kovinu na prinudnom liječenju u psihijatrijskoj ustanovi. U Kovinu, u ustanovi koju je na noge podigao njegov otac i gdje je on i začet.

Tu počinje njegova lična, mirna revolucija koju je pripremao 20 godina, i ona se priprema sve do momenta kad u Kovin ne stigne narator, glavni lik, Filip Isaković, kontrabasista bez bas ključa. Izgubio ga usput u životu. Kontrabasista bez ritma. Kontrabasista bez udaha, ne samo da preroni desetine metara, već bez daha da skoči i zaroni.

Izgubio je tu mogućnost onog dana kad je kao pripadnik Jugoslavenske ratne mornarice upao u more i jedva ostao živ, nakon što je prethodno sa broda Kenija 76 gledao Rijeku, opkoljeni grad koji je pokušao isto tako disati van okova JNA.

On i autor ovog teksta i KUPEK-a, upoznali su se još tada. Dok je jedan gledao na kranove i industrijska postrojenja sa mora, drugi je živio pored njih. Gledali su se kroz dvogled. Obojica su odahnula kad su saznali da se brodovi povlače i ostavljaju Rijeku samu sa sobom. Skoro 30 godina poslije još dublje ih povezuje “Pas i kontrabas” .

A taj “Pas i kontrabas” omogućio je Filipu da udahne i zaroni u život jer je sve do momenta upoznavanja dr. Juliusa bilo je puko preživljavanje i bježanje od traume. I ne samo njemu već čitavoj grupi veterana koje je država Srbija odvela u rat, a zatim ih smjestila u psihijatrijsku ustanovu, nad njima vršila opite a sve kako bi zaboravili i potisnuli traumu koju nose. A to je tempirana bomba.

Filip kaže da je jazz muzika propuštenih prilika u životu, a taj jazz prati radnju od početka do kraja. Muzika biva i okidač za prisjećanje i neka je vrsta unutrašnjeg neposluha, nepristajanja na onaj zaborav. Tih momenata je Filip prepun a to prepoznaje i dr. Marko Julius.

Njegova revolucija počinje od njega samog, Filipova takođe od sebe samog itd. A lična i klasna revolucija su nam prijeko potrebne. Put do njih vodi intelektualnom mobilizacijom, što je dr. Julius primjenio na pacijentima iako je i sam tehnički bio pacijent.

“Revolucija dr. Juliusa je takva da pokušava da se iskorači van te zatvorene institucije obezbjeđene vojskom, policijom, farmaceutskim industrijama. To je imperativ romana”, kaže Saša.

Imperativ dr. Juliusa je vidjeti i zvijezde. One se iz kovinske psihijatrijske ustanove ne vide. I nalazi ih u trenutku bijega ali ne na nebu nego u sebi, baš kao i mi. Nalazimo ih u onim tačkama naše psihe kojih se najviše bojimo.

Mira Marković je Srebrenicu ignorisala. Na teveu je sviralo da je napolju “vučje vreme”, a ona je morala otkazati rođendanski dernek JUL-a zbog alergijskog osipa baš u to vrijeme. To je, kao što rekosmo, točka koja je ključna, kako za roman, tako i za život u Srbiji.

Skoro 25 godina poslije jedan drugi vođa ali iste države pojavio se na istom onom teveu i na istom onom kanalu gdje su emitovani “Srećni ljudi” i rekao:

“Убиство које дозволи држава, које нареди држава, које држава помогне, организује и изврши није само убиство, то је покољ, то је геноцид”.

U toj rečenici je sve na svom mjestu. Svaki zarez, točka, veliko i malo slovo. I ćirilica. Nešto je ipak ostalo neizgovoreno. Ovo je rečeno na obilježavanju stradalih u Jasenovcu. I, da. Svaka riječ stoji. Ali znamo da neće biti ponovljena 11. jula.

“Vučje vreme” iz uvodne pjesme Bobe Stefanovića našlo je svoju personifikaciju u čovjeku koji i svojim prezimenom to predstavlja. I to sve uz projektnu podršku partnera iz Evropske Unije.

Uvođenjem vanrednog stanja i višednevnim zabranaka kretanja ljudi pritisli su dugme za uzbunu. A vi ako možete zaboravite, negirajte. Možda bomba ipak ne eksplodira.

Ako propustite zakazane termine za vožnju slušamo se na KUPEK mixcloud strani već od narednog dana.

#slušajKUPEK#umjetnostjenajjačapolitičkaopcija#podržiKUPEK

www.patreon.com/KUPEK

PayPal: [email protected]


Current track

Title

Artist

Background